Richard Dawkins – Un rau pornit din Eden

Un rau pornit din Eden este o carte destul de uşor de citit iar ilustraţiile folosite de Dawkins, alături de stilul său, facilitează înţelegerea textului. În acest sens îmi place exemplul folosit pentru procesul de speciaţie prin izolare geografică: veveriţele roşii nu mai sunt interfertile cu cele cenuşii, din cauza separării teritoriale, în timp ce veveriţele cenuşii din America de Nord s-ar putea (încă) împerechea dacă s-ar întâlni cu cele din Europa. Este un exemplu bun pentru a descrie evoluţia. Însă ce fel de evoluţie? Nu dă niciun exemplu la fel de puternic pentru a descrie evoluţia grupelor filogenetice. Tot ceea ce spune este că râul de gene, în timp, va curge prin altfel de corpuri decât cele de veveriţe. Dawkins spune că indivizii unei specii au aceleaşi gene care se înţeleg bine între ele, aceasta fiind de fapt acel râul de ADN care curge prin istorie, prin timp. O problemă la care Dawkins nu mi se pare că ar răspunde este următoarea: Evaluarea codului genetic se face atât de precis deoarece el este informaţie digitală, unităţile sale pot fi numărate şi analizate matematic. Dar atunci cum anume ştiu acestea (aceleaşi litere şi cuvinte) să se aşeze astfel încât să dea atâtea planuri de organizare?

Dawkins recunoaşte că celulele sunt structuri complexe. Dar evident că un concept precum complexitatea ireductibilă îi este străin. Argumentul său este de-a dreptul pueril: nouă de fapt numai ni se pare că organismele sunt proiectate dar este sigur că acestea nu sunt proiectate! Cred că în Climbing Mount Improbable încearcă să introducă conceptul de designoid, proiectoid dacă vreţi, prin care susţine că lucrurile nu sunt proiectate ci doar par a fi proiectate. El spune că frumuseţea şi complexitatea lumii vii ne duc la o înţelegere literală a Genezei! Cât de departe de situaţia reală este acest lucru. Îmi place foarte mult atunci când clarifică lucrurile: noi chiar dacă vedem că o orhidee este frumoasă şi că ea ar mima o coloraţie de viespe pentru a atrage polenizatori, viespea vede de fapt cu totul altceva decât vedem noi. Aşadar, zice Dawkins, proiectarea este doar aparentă. Dar asta este valabil doar într-un cadru strict materialist. Deoarece într-un cadru în care acceptăm că există şi altceva decât materie, acest lucru devine extraordinar: de ce ne-ar apărea o floare altfel decât cum o vede o viespe pentru a ne extazia simţurile şi a ne cultiva ideea de frumos?! Intenţionalitatea în frumuseţea adăugată naturii este amprenta unei inteligenţe creatoare!

Teoria lui Dawkins este aceea a endosimbiozei, care nu are mare susţinere experimentală. Pe scurt, câteva „celule” (care sunt organitele celulare pe care le cunoaştem), fiecare destul de specifice, au fost „înghiţite” de o alta. Et voila – celula! Nu explică cum de au fost funcţionale acele structuri. Iar problema de baza, pe care nu o rezolvă este dacă celulele eucariote (adică cu nucleu) au apărut de fapt şi ele în acelaşi moment al istoriei?! Este oare şi aceasta o acceptare prin credinţă?

În finalul penultimului capitol Dawkins încearcă să şi filozofeze pe marginea răului şi a suferinţei din lume. Evident, face propagandă ateismului care este concepţia lui de viaţă – şi e liber să o facă.

Eva mitocondrială este cel mai recent strămoş comun pe linie exclusiv feminină, nu este acel strămoş central (comun). Este bine de reţinut acest aspect!

Cartea se termină foarte provocator, cu istoria bombei  replicaţiei, o perspectivă science-fiction asupra posibilităţii apariţiei şi dezvoltării vieţii. Este foarte originală şi pot să zic că îmi place. Totuşi are o mare problemă, practic apariţia spontană a vieţii (a entităţilor autoreplicative) pentru care în prezent nu există vreo dovadă – „viaţa a călărit pe cristale”.

Rating: 7/10

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s