Cum sa-ti calculezi viteza la citit

Cantitatea extrem de mare de informaţie din viaţa noastră zilnică este o trăsătură fundamentală a societăţii (post)moderne. Este greu să fii mereu “la zi” cu toate informaţiile care te interesează. Modalitatea prin care acumulăm cel mai bine aceaste informaţii este cititul iar tehnologia avansată şi diversificată face ca simţul cel mai solicitat să fie cel vizual. Pentru ca să fim eficace în a integra informaţiile pe care le considerăm relevante trebuie să ne eficientizăm capacitatea de a citi. Citim de la cărţi sau articole ştiinţifice care necesită o focalizare mare, la reviste sau ziare care sunt o lectură mai uşoară, newslettere şi altele. Este cunoscut că nu buchisim fiecare cuvânt ci vedem cu ochii literele şi înţelegem cu creierul cuvântul “văzut”. De aceea este necesar să citim cât mai repede. Pentru început vă propun un calcul al vitezei cu care citiţi. Exerciţiul este propus de Roz Townsed şi este preluat din primul capitol al cărţii ei, Read really fast.

Pentru asta ia o carte şi fă următoarea aplicaţie (durează 10 minute):

1. Numără câte cuvinte sunt în 3 linii de text (nu lua în calcul conjuncţiile sau auxiliarele).

2. Împarte rezultatul la 3 şi fă o rotunjire. Ai obţinut numărul mediu de cuvinte pe rând.

3. Numără rândurile de pe o pagină (nu lua în calcul rândurile cu puţine cuvinte).

4. Înmulţeşte numărul mediu de cuvinte dintr-un rând cu numărul rândurilor pe pagină. Ai acum numărul de cuvinte per pagină.

5. Numără paginile citite în 5 minute.

6. Înmulţeşte acest număr cu numărul de cuvinte dintr-o pagină şi împarte rezultatul la 5 pentru a afla coeficientul cuvinte-pe-minut care indică viteza cu care citeşti.

Pentru comparaţie un american obişnuit are 215 wpm (words-per-minute), un britanic 230 iar John F Kennedz 5.000!😀

Înainte de a face calcul notează a.) care a fost ideea principală a textului citit, b.) cum îşi susţine autorul punctul de vedere şi c.) ce este relevant pentru tine în ceea ce ai citit.

Exemplificare: voi aplica acest calcul la Cunoaşterea Celui Preaînalt a lui Tozer, într-o mostră pusă la dispoziţie pe site-ul Logos.ro (am citit în 5 min. până la pagina 16, al II-lea paragraf).

a. Autorul susţine că pentru o închinare corectă trebuie să avem o imagine despre Dumnezeu corespunzătoare cu realitatea, dar noi am pierdut din vedere dimensiunea de maiestuozitate a lui Dumnezeu.

b. Autorul îşi susţine punctul de vedere invocând decăderea morală a creştinilor, sărăcia sufletească şi mâhnirea.

c. Este relevant pentru mine deoarece identific în societate decărere morală şi doresc să am o închinare în faţa lui Dumnezeu aşa cum este El nu în faţa unui idol pe care eu mi l-am creat.

1. 16

2. 5

3. 27

4. 135

5. 8,25 (7 rânduri – 1/4 pag)

6. 223

Concluzie: mă încadrez în limitele obişnuite ale vitezei de citire, aşa că o îmbunătăţire a tehnicii de citit este binevenită.

Totuşi aş face o atenţionare. Nu faceţi un obiectiv din a vă îmbunătăţi coeficientul de citit doar de dragul performanţei. Scopul este de a acumula informaţia de care aveţi nevoie, nu de a-l depăşi pe Kenedy. Beletristica, critica literară, textele ştiinţifice, ştirile, blogurile se pot citi astfel. Dar poezia şi filosofia fac parte dintr-o altă categorie. Nu poţi arunca o privire spre un tablou şi să spui că “l-ai văzut”. Trebuie să-i analizezi detaliile, să surprinzi tema să te laşi cuprins de frumuseţea lui. La fel, o poezie trebuie savurată, să îţi laşi simţurile atinse de vers. Filosofia trebuie să îţi aprindă gândirea, să îţi pună în exerciţiu raţiunea şi să îţi nască idei noi, derivate din ceea ce citeşti, pe parcurs ce citeşti.

Photo: Reading Man by takomabibelot.

3 thoughts on “Cum sa-ti calculezi viteza la citit

  1. Cred ca inclusiv beletristica si textele de specialitate pot / trebuie sa fie citite altfel. Sigur nu orice, dar sint pasaje literare peste care nu poti doar trece, asimilind informatia. Cred ca stii la ce ma refer.

    In plus, ar fi fain sa faci experimentul pe diferite tipuri de texte: beletristica: descriere si dialog, texte stiintifice, stiri etc. si pe urma sa le compari si/ sau sa faci media dintre ele. How cool is that?😀

  2. pretty.

    da, stiu ce zici cu beletristica. eu reiau pasajele care imi plac, in special descrierile, nu trec repede de ele. de asemenea insist uneori si asupra celor tehnice mai ales daca iau notite sau imi vin idei. nu deageaba am pus atentionarea de la final.

    dar in articolul de mai sus eu ma refer in general, daca pot formula asa. argumentul de la inceput cred ca sustine asta si se refera nu la cititul “din pasiune” ci la cel pentru asimilarea marii cantitati de informatie (eu urmaresc zilnic peste 30 de site-uri/ bloguri – de stiinta- cu informatie proaspata, de ex.)

    nu am (yet) cartea pe care am indicat-o. dar simt ca pot citi mai repede decat o fac si cred ca nu as pierde nimic daca mi-as dubla coeficientul. by the way, cred ca citeam si mai repede… daca mi aduc aminte de sesiuni😉

  3. Pingback: Fast flip « office of strategic contemplation

Leave a Reply

