Suji-kabuto

De mic copil mi-au plăcut samuraii (când mă jucam cu preietenii de-a “hoţii şi vardiştii” eu doream să joc rolul samuraiului pentru că spuneam că era de neînvins🙂 ) iar între timp am început să fiu interesat de cultura japoneză. Astfel că am fost deosebit de entuziasmat să citesc cartea lui Tokugawa Tsunenari – The Edo Inheritence (I House Press) scrisă de urmaşul faimosului shogun Ieyasu, din perioada Edo. Nu este un studiu istoric, savant, al respectivei perioade ci mai degrabă o naraţiune foarte bine spusă şi relevantă pentru cititor. Cartea abundă în descrieri superbe ale perioadei shogunatelor, ale vieţii sociale şi culturale, ale sistemului de educaţie şi chiar ale sistemului de salubrizare(!) a oraşului Edo. De asemenea referirile la viaţa spirituală (shinto, budism, confucianism) sunt importante pentru a înţelege modul de viaţă a samurailor şi a populaţiei obişnuite. Aşa că privesc cu alţi ochi filme precum Ultimul samurai şi Memoriile unei gheişe. Momentul pentru a savura această carte a fost fericit ales, în perioada respectivă având loc la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca expoziţia Spiritul Budo unde am avut satisfacţia de a vedea armurile saurailor, inclusiv o copie a coifului oferit cadou în 1613 de Ieyasu Tokugawa unei delegaţii britanice conduse de William Adams, personajul care a inspirat romanului lui James Clavell, SHOGUN.

Suji-kabuto

Leave a Reply

