Pan Cogito

În copilăria mea nicio ţară nu îmi plăcea mai mult ca Polonia. Pe faianţa din bucătarie aveam un autocolant ce reprezenta două mere mari şi frumoase, galbene pe-o parte şi roşii pe cealaltă. Îl primisem de la nişte polonezi care treceau prin ţara noastră. Tot de la o maşină cu număr de Polonia am primit o machetuţă (=maşinuţă) mică şi albastră pe care o duceam peste tot cu mine şi care era maşinuţa mea norocoasă. Se înţelege că în perioada comunistă pre-decembristă acestea două, autocolantul şi maşinuţa, erau adevărate comori.

Institutul Polonez din Bucureşti este cred cel mai activ centru-promotor al unei culturi străine în România şi are cel mai semnificativ impact (blog aici). De câţiva ani urmăresc (şi particip la) evenimentele organizate. Dintre cele mai interesante au fost seara de muzică poloneză de la Teatrul Naţional Cluj-Napoca şi Expoziţia de caricaturi “Polonia vs. Crihană”. Săptămâna aceasta a avut loc un eveniment pe care l-am ratat de puţin (poze aici) dar m-am întors a doua zi pentru a-mi lua exemplarul din Pan Cogito de Zbigniew Herbert, unul dintre poeţii mei favoriţi (polonezi). Mai demult am încercat o traducere din Szymborska, nu ştiu câte de bine a ieşit.😛

credit foto: Mira Marincaş

Deşi prezentarea grafică a volumului apărut la Paidea lasă puţin de dorit, sunt bucuros că această traducere există (necunoscând limba polonă). Neajunsurile au fost risipite de cadoul special din partea Institutului şi anume un Pan Cogito vorbit, o carte audio în lectura lui Marcel Iureş pe un fundal sonor muzical foarte potrivit. Este fără îndoială o interpretare de excepţie, aproape o piesă de teatru, un one-man-show magic care îţi provoacă imaginaţia.

Rating 9/10

6 thoughts on “Pan Cogito

  1. 🙂 da, e buna (parerea mea). eu am o inclinatie mai aparte spre cehia, mai precis, praga si r.m.rilke, dar nu, mai departe de atit nu m-am avintat. atita doar – kafka e in proiect, un nou (dar, in fapt, vechi si foarte frumos, primit cadou) volum de poezii sub penita rilke cu ilustratii, si vizitat praga cindva. intr-un octombrie, neaparat! in rest..poate ca ar trebui sa-mi intind aripile cehe..nu stiu, am sa vad..

  2. 🙂 pentru ca toamna de octombrie este cea mai frumoasa, iar praga, toamna este cea mai fascinanta! cel putin asa crede fata cu parul de nuca.
    ~~~
    ooo, multumesc foarte mult!🙂

  3. Apropo de Polonia si de Zbigniew, muzica lui Zbigniew Preisner ai ascultat-o? Sau Jan A.P. Kaczmarek? Amindoi sint polonezi. Si daca te intere si cinematografia, Krzysztof Kieslowski nu trebuie ratat.

    [Asta ca sa ma dau si io mare ca nu-s chiar pe linga cu polonezii :))]

  4. mersi de recomandari. nu-mi sunt cunoscute numele astea; le-am cautat pe net si vad ca au toti legaturi stranse cu cinematografia. dar stii cat de des ma uit la filme… poate cand imi mai face duva un dvd cu filme pune si un favorit de-a tau cu contributie polski.

    [eu nu-s cunoscator al culturii polone, doar interesat. la fel si cu a noastra :)) ]

Leave a Reply

