Arta Japoneza

Pasiunea mea pentru arta japoneză îşi are rădăcinile în copilărie, atunci când povestirile cu samurai ma fascinau şi mă imaginam luptând alături de ei. Misterul şi clarobscurul care învăluiau o ţară atât de îndepărtată şi atât de diferită de a mea au alimentat interesul meu pentru Ţara soarelui răsare şi cultura de acolo.

În multitudinea de materiale disponibile despre Japonia şi arta japoneză, volumul ilustrat apărut în colecţia <Arta în detalii> de la Vellant este unică în primul rând prin modul de prezentare. Dacă eşti pasionat de arta japoneză este o carte pe care trebuie să o ai. Douazeci de obiecte de artă sunt prezentate în mod interactiv cititorului: fiecare are alocate şase pagini în care sunt oferite informaţii despre opera de artă, despre autorul ei, despre contextul socio-cultural în care apare, imagini de ansamblu şi de detaliu ale articolului respectiv şi informaţii despre tehnicile şi materialele folosite, într-o pagină neagră, ca un fel de cameră obscură prin care pătrunzi în secretul atelierului artistului.

Pe coperta cărţii este redat celebrul val al lui Hokusai care impresionează încă o dată; forţa acestei imagini nu îşi pierde deloc din fascinaţie nici după atâtea şi atâtea reproduceri. Marele val revelează deopotrivă puterea şi frumuseţea naturii, în acest tablou oamenii pitiţi în bărcile lor pierzându-se din atenţia privitorului. Tabloul marelui val albastru a influenţat muzicieni (precum Claude Debussy, La mer) dar şi poeţi (Rainer Maria Rilke scrie Der Berg în 1908).

Articolele vestimentare prezentate în carte sunt extraordinar de frumoase: este vorba despre un costum brodat cu mătase şi foiţă de aur pe satin, folosit în teatrul noh (acest costum se numeşte mihaku) şi de un chimono cu mâneci scurte (numit kosode), alb pe care este pictat(!) un prun înflorit (cu florile roşii). Văzând aceste două haine nu am putut să nu mă gândesc la Chieko, tânăra japoneză crescută în magazinul de stofe pentru chimonouri din apropierea străzii Shichidori din vechiul oraş imperial, Koto (vezi Yaunari Kawabata, 1962).

Alături de Hokusai, care apare în catalog cu Cinci fenei frumoase (1805-1810) şi Muntele Fujii văzut printre valuri din Kanagawa (1831) nu putea lipsi un alt maestru al stampelor ukiyo-e: Hiroshige cu Fuji în lucirea dimineţii (1833) şi favorita mea, Aversă pe marele pod, Atake în depărtare (1857). Această stampă este pur şi simplu fabuloasă, uluitoare prin paradoxul pe care privitorul îl trăieşte privind-o: pe de-o parte imaginea sugerează zgomotul infernal al ropotului de ploaie torenţială (prin intermediul liniilor dese), zgomotul curgerii râului Sumida peste care trece podul, precum şi forfota de pe acest pod, graba cu care cei surprinşi încearcă să se îndrepte spre un adăpost. Pe de altă parte însă, totul este static, fix şi trist: nimic nu se mişcă, nimic nu se aude. Oamenii rămân nemişcaţi, fixaţi într-o lume mai mare ca ei şi în desfăşurarea căreia, parcă nu contează. Este poate şi ceea ce încearcă să descrie poeta polonă distinsă cu Premiul Nobel, Wislawa Szymborska (1986)*:

[…]Nimic nu se întâmplă după aceea.
Norul nu îşî schimbă culoarea sau forma
Ploaia nici nu se înteţeşte nici nu se opreşte
Barca navighează în continuare fără a se clinti
Oamenii de pe pod
Aleargă exact acolo unde erau acum o clipă
Aici timpul s-a oprit.
Mulţumită unui rebel
Un anume Hiroshige Utagawa
Timpul s-a împiedecat şi a căzut.

[…]

Acest album trebuie păstrat şi admirat an de an, pe un drum care poate fi umblat o veşnicie, ca în vechile călătorii ale japonezilor.

Rating: 10/10

* Ludzie na moście, în traducere personală

4 thoughts on “Arta Japoneza

  1. Întotdeauna mi s-a părut că toate culturile asiatice (chineză, japoneză) sunt atât de complicate, diverse și multicolore.😛 E fain că ești pasionat de asta și mă bucur că ai ajuns în posesia acestui volum!

    Eu mă rezum la plimbări în grădina botanică, în zona japoneză. 😀 😛

  2. Culturile orientale pornesc de la alte viziuni asupra lumii decat gandirea vestica (sau carteziana); de la multitudinea lor si diveristatea. Unele sunt complicate, altele numai par. In ultima vreme am fost interesat de budismul zen si am fost surprins de codul moral inalt sau de asemanarile (pe alocuri) cu crestinismul.

    A fost prima carte cumparata de la Vellant daca bine tin minte.

    Te anunt daca va fi vreun eveniment legat de cultura japoneza. (that.s two :))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s