Gone wild

“Gone wild” este cel mai bun documentar românesc pe care l-am văzut. Povestea cailor din Deltă este surprinsă de camera lui Dan Curean pe parcursul mai multor ani: aş fi vrut să îl întreb câte ore de filmare are cu caii din deltă şi cum a fost procesul de editare. Acesta a fost unul dintre lucrurile care mi-au plăcut – era evident faptul că documentarul nu a apărut doar ca o dorinţă de exploatoare a momentului generat de presă ci reprezintă o preocupare genuină a regizorului.

Prin 2003 mă aflam în deltă, pe Grindul Letea: un loc incredibil de frumos, un ecosistem unic: stejari seculari pe dune de nisip, unele plante endemice, foarte rare. Mergeam pe teren dificil, mlăştinos şi mă rugam să nu îmi las încălţamintea prin afundurile mlaştinii. Dintr-o dată văd în stânga mea o familie de cai în galop: calul din frunte decide să vireze la dreapta adică să vină exact pe direcţa mea. Pentru o secundă m-am simţit ca în acea reclamă la blugi în care a purta jeanşii înseamnă a te simţi în mijlocul unei turme de bizoni alergând în preeria americană. De fapt mă simţeam mult mai bine, urma să fiu în mijlocul unei herghelii de cai alergând în peisajul unic al deltei. Am conştientizat şi pericolul iminent. Însă la aproximativ 5-10 metri de mine calul a decis să vireze din nou, de data asta spre stânga.

Mi-ar fi plăcut să păstrez doar vizuinea romantică a filmului: însă apar şi imagini dure, cu cai chinuiţii, răniţi, mutilaţi şi ucişi. Îmi pare bine însă că acestea nu abundă. Am observat la începutul proiecţiei şi sigla Universităţii Babeş-Bolyai – aş dori să ştiu dacă şi cine a fost consultat pentru referinţe ştiinţifice de la departamentul de biologie. Mi se pare mai puţin credibil ceea ce se afirmă la un moment dat şi anume că specia cal ar fi fost prezentă în trecut liberă în deltă. Cred că aici mai trebuie lucrat puţin – la partea ştiinţifică a filmului.

Un alt aspect pozitiv al documentarului este că acesta încearcă să fie cât de cât nepărtinitor: care este atitudinea potrivită în faţa frumuseţii acestor animale sălbăticite şi delicatul echilibru pe care l-ar putea perturba iremediabil în minunatul şi unicul ecosistem din Delta Dunării?

Componenta socială din documentar nu trebuie neglijată: este foarte reuşit modul în care sunt prezentate diferite portrete şi evoluţia acestora. Am zâmbit când tatăl lui Ivan povesteşte cum şi-a părăsit familia din cauza problemelor cu alcoolismul său de “1 mai” dar am fost foarte întristat îndată ce am auzit sfâşierea femeii bătrâne părăsite tot din cauza “băuturii”.

Rating: 9/10

4 thoughts on “Gone wild

  1. Am gasit din intimplare recenzia ta si ma bucurat! Multumesc de aprecieri !poti sa vezi mai multe detalii despre povestea filmului intr-un interviu mai consistent dat lui mihnea maruta anul trecut, pe blogul lui.Cred ca apare si pe oradecluj. In ce priveste observatia referitoare la documentarea stiintifica sa stii ca treaba e f serioasa. Mugur personajul din film s-a ocupat de acest aspect, a gasit impreuna cu prietenii mai multe referinte istorice si nu biologice,in care se arata ca in stepa Bugeakului ,plasata la nord de Delta si inclusiv in arealul Deltei este mentionat a prezenta tarpanului pina in secolul 19 . E un domeniu nestudiat , nu sint foarte multe referinte ..dar asta sper sa fie al treilea film pe acest subiect !
    Poate mai povestim …Dan Curean

    • Ma bucur foarte mult pentru vizita si multumesc pentru comentariu. Eu as fi vrut sa raman dupa proiectie si sa pun cateva intrebari dar eram asteptat la filmul Iron sky (care s-a dovedit a fi o deceptie) – totusi intelesesem ca nu ar fi fost prea mult timp pentru ca era in intarziere si urma o alta proiectie la Arta. Dar poate vom gasi un alt prilej.

      Voi cauta saptamana viitoare interviul; intr-adevar este un domeniu putin studiat. Dar ce frumos si important! Ma bucur ca are si subtitrea in engleza – sper sa ajunga in cat mai multe locuri.

      Numai ganduri bune!

  2. Pingback: Experienta TIFF 2012 « office of strategic contemplation

Leave a Reply

