Petrila

Colonia rasa-plansa a lui Ion Barbu si a prietenilor sai. Colonia Bratianu din Petrila. Am vrut sa mergem sa vedem minunea. Sitam ca este vorba de o colonie virtuala dar mai auzisem ca exista cateva case care au fost intr-adevar desenate. Ce a iesit e demn de spiritul Petrilei, pe care il cunosc din cartile lui Ion Barbu.

Urcam cu masina in cartierul Bratianu si oprim langa parcul cu mestecenii inalti. Am venit condusi de gps dar am venit cam la plesneala. Ne uitam la pubela de sticla umpluta cu altele si decidem ca nu e aici. Ne intoarcem si coboram pe langa pompieri cu gandul de a intreba de casele cu pricina la prima casa verde pe care am vazut-o. Pe drum oprim langa doua doamne sa le intrebam totusi daca exista o colonie in Petrila, infrumusetata de niste poeti si desenatori. Acestea ne spun: “Sigur ca exista, trebuie sa va intoarceti, urcati pe langa pompieri, tineti drumul si ajungeti langa un parc cu mesteceni. Acolo e.” Ne uitam contrariati unii la altii – dar plini de speranta – si facem drum intors. Oprim aproape de unde am oprit prima oara. Vine o batranica si o intrebam daca aici e colonia Bratianu, “Da”, unde putem vedea casele pictate, “Ce case pictate maica?”, cele din Petrila infrumusetate de Ion Barbu si ai sai, “Sunt case pictate in Petrila? Eu nu am auzit maica” si pleaca. Intram intr-un magazin-birt si intrebam vanzatoarea. “Nu stiu ca nu sunt de aici.” Pe drum vad un tinerel imbracat in tricou si sort chiar daca afara sunt cam doua grade peste zero. Oprim localnicii – tinerica imi zambeste sagalnic – mama ei zice ca nu a auzit niciodata de asemenea case, dar ca “aici e colonia, oamenii au cumparat case, acolo a fost un camin de batrani dincolo un dispensar.” Ne urcam repede in msaina si o taiem.

Ramanem cu acesta senzatie a Petrilei, o lume ce nu seamana cu nicio asezaere posibila, cu nimic si nimeni, de nicaieri.

Leave a Reply

