Mica Biblie ilustrata de la 1913

Printre ultimele noutati aparute la Editura Nemira am descoperit o carte care m-a impresionat imediat. Este vorba de Mica Biblie cu icoane la indemana tuturor credinciosilor, o retiparire a editiei anastatice aparute acum aproape 100 de ani, în 1913. Acea perioada istorica era caracterizata de nevoia prezentei principiilor crestine in societate, precum si de intarirea sufleteasca a oamenilor de rand. Desi intr-un alt context istoric, dupa aproape 100 de ani, aceleasi nevoi par a caracteriza societatea romaneasca.

Motivatia grupului de autori coordonati de Nicodem, Episcopul Husilor, este una de natura spirituala si anume punerea la dispozitia romanilor a unui mic volum prin care informatii de baza din Scriptura sa fie popularizate si facute accesibile. S-a constatat la acea vreme ca omul de rand are nevoie sa citeasca el insusi Biblia. Avand in vedere perioada istorica zbuciumata, existau puţine resurse financiare pentru a se tipari intreaga Biblie. Aceasta lucrare prezinta intr-o forma mai scurta si mai accesibila evenimentele din Cartea Sfanta. Este o Biblie repovestita, cu un fir narativ placut si usor de parcurs. Cuvintele de inceput indica un colectiv umil, preocupat de bunastarea sufleteasca a oamenilor. Chiar daca sunt intr-un fel deschizatori de drumuri, autorii nu asteapta laude ci recunosc ca toate i se cuvin lui Dumnezeu, un Dumnezeu care nu a fost străin de planurile lor. “Am voit ca din mai multe parti sa venim spre cititor si sa-l castigam din deosebite laturi catre cartea Imparatiei lui Dumnezeu”, scriu autorii in prefata.

Volumul este imbracat in panza albastra si conţine multe “icoane”, care sunt de fapt reprezentări artistice ale diferitelor personaje şi evenimente din Biblie. De asemenea, paragrafele care introduc o noua naratiune sunt stilizate. Este fara urma de  indoiala o realizarea grafica deosebita. Un alt merit de exceptie al acestei carti este faptul ca cititorii au ocazia sa vin in contact cu o limba romaneasca de la inceputul secolului XX. Se pot studia elementele lingvistice de atunci si evolutia limbii romane.Cartea si atinge scopul si anume anume acela ca cititorului “sa-i inveseleasca ochiul si sa-i fie draga”.

Rating: 6,5/10

5 thoughts on “Mica Biblie ilustrata de la 1913

  1. Cand am citit prima daca aceasta postare a ta am fost hotarata sa cumpar Mica Biblie, dar, cand am ajuns la final si am vazut nota pe care i-ai dat-o, m-am razgandit si nu am mai zis nimic. Totusi, zic acum.🙂 De ce o nota relativ mica, avand in vedere ca in recenzia ta nu i-ai scris punctele slabe? Ce nu ti-a placut la ea?

  2. Well, are de a face cu sistemul meu de notare. Acesta este intr-adevar un sistem “relativ” in urmatorul sens: nu notez o carte asa cum o fac pe GoodReads sau pe TheBookClub unde dau note “absolute”, neraportate la altceva. Aici ma raportez la alte carti si vizez o ierarhizare (subiectiva, personala). De aceea par mai “strict”. Consider ca orice carte notata aici peste 4(inclusiv) merita citita.
    Cum am zis, cartea merita luata pt ca:
    – este un documnent lingvistic
    – contine scurte povestioare potrivite pt a fi citite copiilor
    – contine ilustatii interesante
    – ii faina.
    Nu am gasit ce sa nu imi placa, dar asta nu inseamna ca e o carte de “10” cum am notat Kawabata spre exemplu. Nu a avut acelasi impact asupra mea.
    (daca te hotarasti iti sugerezi sa urmaresti site-ul Nemira si sa astepti ceva reuceri > cu 50% off eu zic ca te poti intalni).

  3. 🙂 Multumiri de explicatie. Voi urmari siteul. Am mai “aproape prins” odata o oferta la un set imens de carti pt copii foarte ieftin…dar zic aproape prins, ca am vazut anuntul la o ora dupa ce expirase the happy hour.🙂

Leave a Reply

